Druki szkolne
 
 
 Legitymacja nauczyciela
 
 
 Egzaminy
 
 Awans
 
 
 Projekty edukacyjne
 
 
 Matura
 
 Poczta
 
 
 Reklama
 
 
 Kontakt

Indywidualizacja w procesie nauczania

Data publikacji: 2018-07-12

Rezultatem projektu pn. ”Młodzież Fundamentem Europy”, sfinansowanego ze środków programu Erasmus+, akcja 3 – Rozwój Polityki Młodzieżowej, realizowanego przez Gliwickie Centrum Organizacji Pozarządowych, którego celem  była poprawa polityki młodzieżowej, poprzez pobudzanie dialogu między młodymi ludźmi, a decydentami – ekspertami ds. młodzieży jest broszura pt. ”Młodzież Fundamentem Europy – rekomendacje w kontekście systemu edukacji oraz aktywności społecznej”.

Broszura jest efektem działań w ramach dwóch etapów projektu: konsultacji internetowych oraz pięciodniowej konferencji w Gliwicach, w ramach których młodzież w wieku 16-19 lat miała okazję przedstawić swoje doświadczenia i pomysły w kontekście edukacji i aktywności społecznej. Analiza zebranego materiału uświadomiła organizatorom, że młodzież idealnie odnajduje się w przestrzeni dyskusyjnej, w której może wyrażać wątpliwości względem pracy i struktury nauczania  w szkole oraz prezentować  pomysły i kierunki zmian. Poruszaną tematykę pogrupowano na cztery obszary, a jednym z kluczowych dla młodzieży była indywidualizacja w procesie nauczania.

Jednogłośnie stwierdzono, że indywidualizacja w  szkole nie jest możliwa bez reformy edukacji.  System edukacji daleki jest od ideału, gdyż za dużo w nim biurokracji czy wymagań, a za mało przestrzeni na pracę twórczą.Nie często stwarza się sytuacje prowokujące do myślenia, rozwiązywania problemów, podejmowania wyzwań poznawczych przez dziecko, które sytuują się w strefie jego najbliższego rozwoju, a nie przyszłych wyzwań. Uczniowie utożsamiają szkołę z egzaminami i sprawdzianami, a nie miejscem, w którym w miłej atmosferze, bez stresu mogą zdobyć wiedzę. Nacisk na wyniki uczniów jest jedną z barier upowszechniania metod aktywizujących. Nauczyciele, dyrektorzy oraz rodzice przywiązują do ocen i wyników z egzaminów zbyt dużą wagę, ze szkodą dla jakości, a zwłaszcza diagnozy kompetencji, których nie da się zweryfikować na sprawdzianach, kartkówkach czy egzaminach. Często obwiniano nauczycieli o brak możliwości rozwoju, jaki młodzież dostrzega w zajęciach dodatkowych, często związanych z ich zainteresowaniami, a także  stosowania urozmaiconych form dydaktycznych, czy dostosowania metod nauczania do ucznia.  Zdaniem uczniów to od nich zależy, jaką ścieżką pokierują ucznia. Praktyka edukacyjna związana  z diagnozowaniem umiejętności uczniów na poszczególnych etapach edukacji, pokazuje, że działania te nie prowadzą do zróżnicowania pracy z podopiecznymi. Z drugiej strony, z własnego szkolnego podwórka, uczniowie wiedzą,  że niektórzy nauczyciele mimo sporych chęci nie są w stanie realizować pewnych zagadnień „po swojemu”, gdyż, ich wyznacznikiem jest program determinujący pracę z dziećmi. W efekcie wielu nauczycielom towarzyszy przekonanie, że celem kształcenia jest realizacja podręcznika, nie mają więc czasu na to, aby indywidualizować pracę z dziećmi. Rzadko w podręcznikach można odnaleźć materiały dydaktyczne, które pozwalają dostosować proces nauczania do różnych potrzeb edukacyjnych. Mogłoby się to zadziać tylko i  wyłącznie w szkołach, w których na samym początku edukacyjnej przygody rozpoznaje się potrzeby i predyspozycje wychowanków. Podczas debaty uczniowie wielokrotnie nawiązywali do fińskiego system edukacji, który odszedł od twardego systemu oceniania, stawia na autonomię i indywidualny rozwój. Zasygnalizowali, że gdyby w Polsce tak, jak w Finlandii, szkoła uczyła zaradności, aktywności oraz mierzenia się z nowymi wyzwaniami, to nauka byłaby rozwojem i odnajdywaniem pasji, a zawód nauczyciela cieszyłby się ogromnym prestiżem społecznym.

Aby zapoznać się z pełną  treścią broszury  pn.: „Młodzież Fundamentem Europy- rekomendacje w kontekście systemu edukacji i aktywności społecznej” oraz przebiegiem realizowanych działań  zapraszamy na stronę projektu: mfe-gliwice.pl.



 
 Projekty edukacyjne




 
 Kontakt

W razie jakichkolwiek pytań zadzwoń 32 338 38 30 lub napisz oswiata@technika.gliwice.pl



Copyright © 2015 Technika